Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

onsdag 19. mai 2010

Shopping i Lisboa

Kjøpesenteret Vasco da Gama
Sentrumsgaten Rua Augusta
Shopping er noe jeg gjør når det dukker opp noe jeg har lyst på, og er sjelden noe mål i seg selv. Et par nye sko, en portvin, gaver til barna og til kona, så var målet nådd.

Den nederste delen av sentrum, særlig langs Rua Augusta, er den delen i selve byen med flest butikker. Et mindre shoppingsenter, Armazens do Chiado, ligger et kvartal opp bakken mot Bairro Alto. Senterets fasade sto helt i stil med bebyggelsen i strøket ellers, så det var ikke helt opplagt at dette var et senter. Men det er godt å se at et kjøpesenter ikke nødvendigvis behøver å se ut som et kjøpesenter.

De mest shoppinglade av oss tok metroen for å komme til store shoppingsentre utenfor byen. En ettermiddag ble jeg med i en taxi til kjøpsesenteret Vasco da Gama, et par minutters kjøretur østover langs elven. Turen kostet mellom 6 og 9 euro, avhengig av hvor i byen man reiser fra. Senteret går over fire plan og er rimelig oversiktlig ettersom butikkene for det meste er plassert tematisk. Litt mer gaver til barna var det mest fornuftige jeg skaffet meg der. De i følget som ikke hadde så mye å svi av penger på kunne forøvrig fortelle at elvepromenaden utenfor senteret var et egnet sted til å la tiden gå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten