Denne bloggen er gammel

Alle innlegg er flyttet til min nye reiseblogg på wordpress.com.

tirsdag 7. juli 2015

Ettermiddag i Alvor

En åpen plass i en by. Mange restauranter i forgrunnen.
Ikke vanskelig å finne et sted å spise ved elven i Alvor.

På veien tilbake fra Aqualand til Lagos bestemte vi oss for å stoppe for å spise middag i en annen by, rett og slett for å få sett litt mer av Portugal. Valget falt på Alvor, som jeg har sett fine bilder fra da jeg googlet Algarvekysten før ferien.

Vi holdt på å kjøre oss vill inne i den trange byen mens vi lette etter parkering, og jeg ønsket et øyeblikk at jeg hadde benyttet meg av en av de mange ledige parkeringsplassene ovenfor byen. Men vi fant veien ut igjen og fikk parkert like utenfor den gamle delen av byen.

En gate som går ned mot en elv hvor solen snart går ned.
Solen går snart ned bak elven.

Vi spaserte opp til gamlebyen igjen og gjennom noen livlige gågater ned mot elven som renner ut nedenfor byen. Alvor virker enda mer turistdominert enn Lagos, og den virker på mange vis trangere. Men det er en fin by med mye gammel bebyggelse fra bakketoppen og ned mot elven.

En trang bygate med butikker og spisesteder.
Mye liv om kvelden i de trange gatene.

Nederst i bakken slåss restaurantene om plassen foran elven. Elven virket lite innbydende, men vi var ikke så langt fra sjøen, så det finnes nok bedre badestrender i nærheten. Fikk vite at det herfra arrangeres båtturer oppover elven til Silves, den gamle mauriske hovedstaden i Algarve. Dette ville vi ha benyttet oss av hvis vi hadde hatt flere dager igjen av ferien. Vi ble nylig enige om å droppe Silves fra planene fordi det ble for tungvindt å reise dit med tog og buss. Dette var altså planlagt å gjøre før vi skaffet oss leiebil.

En bred elv med. Noen små båter ligger på sandbankene.
Elven som renner ut nedenfor Alvor.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten